Monthly Archives: May 2018

Zon en zee = genieten!

stijn aske departureTwee weken mei-vakantie van school moet je natuurlijk goed benutten. Zeker nu we weten dat door de internationale examens de mei-maand de komende vier jaar volledig wordt opgeslokt door examens. In zowel 10th grade als 12 grade is de hele maand mei gewijd aan examens. Mei 2019 Eniek in 10, Mei 2020 Stijn in 10, Mei 2021 Eniek in 12 en Mei 2022 Stijn in 12. AAAARGH!!! Niet al te veel aan denken of de kinderen alvast voorbereiden op alleen zijn (maar dat is ook wel cru in je examenperiode…).

allureAl met kerst geanticipeerd om de wens voor warmte en zon en een cruise in de Carribbean geboekt, was de vorige keer goed bevallen. Natuurlijk was rechtstreeks vliegen naar Miami het handigst, maar als we het nu via New York doen, dan kunnen we ervoor en erna ook nog vrienden bezoeken en wat vertrouwde plekjes bezoeken. Op Koningsdag vertrokken we met United naar Newark. Negen maanden niet geweest, maar alles voelt nog vertrouwd of het gisteren was. Meteen wel een mooie observatie: de gaten in de weg hebben we absoluut niet gemist!

Stijn afgezet bij school in Cresskill, zodat hij zelf wat vrienden kon opzoeken, hij ging uiteindelijk mee met Jonas naar huis. Eniek wilde liever met ons mee naar Einav en Nir, waar wij gezellig de hele avond in de keuken hebben zitten kletsen en eten alsof we er gisteren nog gewoon binnenstapten. Bij ons hotel zat een Panera, dus ook dat ontbijt konden we van onze ‘wish-list’ afstrepen. Shoppen in de Garden State Plaza – check, niet te veel kopen, want alles meeslepen naar Florida en weer terug is zonde, maar wat nieuwe gadgets kopen mag natuurlijk wel. Met de avondvlucht naar Fort Lauderdale, nachtje in een hotel dicht bij de haven daar en de volgende ochtend met de hotel-shuttle naar de boot.

aquatheaterDe Allure of the Seas is van hetzelfde type als de Harmony of the Seas, supergroot dus, inclusief aqua-theater achterop, een loop-baan rondom het hele schip, vier zwembaden en een groot park middenin het schip. Enige dat jammer was: geen climbing wallglijbaan! Maar genoeg te doen, te zwemmen en te zonnen, dus daar kwamen we snel overheen (we = iedereen onder de 18, boven de 18 waren toch al geen glijbaan-liefhebbers). Twee kamers naast elkaar met een balkon waar je een verbinding had naar elkaar toe, prima uit te houden voor een week. Het weer was heerlijk: opstaan met 24 graden, ‘s middags 28 graden, maar 1 dagje bewolkt met wat regen gehad, de rest van de week ons vitamine D tekort naar harte lust kunnen aanvullen.

Deze cruise had drie stops en drie volle dagen op zee, vier als je dag van vertrek meetelt. Op DSC_7457zondag vertrokken, op maandag in de Bahamas, op woensdag in St. Thomas, op donderdag in St. Maarten en zondagochtend vroeg weer terug in Fort Lauderdale. In de Bahamas hadden we maar een halve dag, dus niet heel veel tijd voor lange excursies, maar een bezoekje aan het beroemde Atlantis Hotel was erg leuk. Hun aquaria zijn zo ontzettend mooi, Oceanium in Blijdorp is er niets bij. Ze hebben het voordeel dat een open verbinding hebben met de oceaan, dus hoeven hun zeewater niet van ver te halen. Haaien, manta’s, lion fish, groene aal, schildpadden, schitterend!

Op St Thomas gingen we met een Catamaran naar een eilandje dat dan wel Turtle Cove heette, maar met veel zoeken 1 turtle gespot. Desalniettemin, leuk om even te zeilen en te snorkelen, als je even wegdenkt dat dit toeristische activiteit nummer 1 is… Wijze les geleerd dat je niet vaak genoeg kunt smeren met zonnebrand, want zowel Eniek als Stijn hadden schouders die een kreeft niet zou misstaan.

Op St. Maarten waren we vooral benieuwd hoe het eiland erbij zou liggen zo relatief kort na de sunrisestorm. ze waren druk bezig met wederopbouw, maar aangezien wij geen referentiekader van daarvoor hadden, viel het ons nog mee. De gids van de excursie zei wel dat een groot stuk van het koraal helemaal verwoest was door de storm en dat het onder water dus een stuk kaler was. Er waren nog genoeg vissen te zien, de duikers voerden ook met ruime porties, dus dat had er waarschijnlijk ook mee te maken. Eniek en ik gingen samen, aangezien Stijn zo verkouden was dat hij niet kon “klaren” en dus last van z’n hoofd zou krijgen op 10m diepte en Bart was solidair. Wandelen op de bodem van de zee me zo’n ronde helm waar een slang aan zit waar ze continue lucht in pompen. Zo’n helm associeer ik altijd met de strip Kuifje, weliswaar verder geen duikpak, alleen de helm, die zwaar genoeg is dat je geen loodgordel nodig hebt en door de lucht die er continue ingepompt wordt, loopt hij ook niet vol. Heel rare gewaarwordingen om gewoon je hand in je helm te kunnen steken om te ‘klaren’. Superleuke ervaring, echte aanrader!

Op zeedagen en -avonden hoefden we ons ook niet vervelen, genoeg shows en films om te zien. Echt goede producties weten ze neer te zetten, Mamma Mia was de hoofdact, maar de aquashow met duikers en acrobaten en ook Blue Planet met zang, dans en acrobatiek waren super-bijzonder om te zien. Twee boeken uitgelezen, heel veel zonsopgangen en -ondergangen gezien, lekker gegeten, espresso’s gedronken en Bart heeft ook nog een rondleiding achter de schermen gedaan, in de stuurhut, in de keukens, in de wasserette en nog veel meer gekeken, wat een business. Gigantisch, alleen al te weten dat er 350 koks aan boord zijn om voor het eten te zorgen!

Voor de sportliefhebbers (o, volgens mij ben ik de enige), was er ook genoeg te doen: niet alleen rennen op dek 5 (12 rondjes = 5 km), zwemmen in het zwembad (100 baantjes is 1.2km), maar ook een gigantische sportschool waarin je o.a. yoga kon doen en spin-lessen (schoenen hadden ze daar ook).

Een week aan boord vliegt voorbij en tegelijkertijd is het ook lang genoeg. Na een week heb je alles gedaan, gezien en gegeten en wil je wel weer vast grond onder je voeten en iets “normaals” doen. Terug vliegen vanaf Miami naar Newark om nog drie dagen in New Jersey oude bekenden op te zoeken en te shoppen (mijn zonnebril ligt op de zeebodem, dus ik moet nodig naar de Sunglass Hut!). Maar daarover een andere keer meer.