Vandaag was officieel de eerste vakantiedag voor beide kids. En om het verschil met Nederland nog even in te wrijven: ze hoeven pas op 3 september weer naar school. Discussies of we daar nu wel of niet blij mee moeten zijn, kunnen we een andere keer hebben. Laten we vooral even stilstaan bij wat dit voor volgend jaar betekent, want dan zitten ze dus allebei op Middle School. Ook Stijn is nu van de lagere school af. Maandag had hij z’n “graduation”.
Bart en ik hadden natuurlijk de ochtend ervoor vrij genomen, Eniek mocht eerder uit school en ook Gladys had geregeld dat ze erbij kon zijn. Met vier man sterk waren we lekker op tijd en zaten we dus op de tweede rij recht achter de teachers. De liedjes en toespraken waren anders, maar de recht van de set-up was hetzelfde. Alle fifth graders kwamen per twee binnen op muziek en gingen dan netjes op hun plek op het podium zitten, jongens aan de ene kant, meisjes aan de andere. Het zitten en staan ging mooi gecoördineerd, maar later zagen we dat
Mrs. Maltby de instructies op een briefje schreef (zie foto-album). Natuurlijk begonnen we met saluut aan de vlag en het volkslied, Stijn doet uit volle borst mee. We moeten het Wilhelmus denk ik even hoognodig oppoetsen, want kan toch niet zo zijn dat hij Star Spangled Banner beter kent dan het Wilhelmus, even goed dat mag. De principle gaf zowel de openingstoespraak als de afsluiting, maar tussendoor waren het vooral de kinderen die vertelden over hun doelstellingen en ervaringen op school. Ze
hadden een lange video gemaakt waarin alle leerlingen werden geïnterviewd over drie vragen: wat zijn je beste herinneringen aan Merritt? waar kijk je naar uit/tegenop op middle school? wat/waar ben je over 20 jaar? De meeste kinderen wisten op de laatste vraag niet echt een antwoord te geven, 31 is tenslotte echt ontzettend oud. Er was 1 jongen die een eigen ijsco-wagen wilde hebben, misschien kan ik
daar vanuit mijn werk nog wel eens iets leuks voor doen. Het laatste lied voor het uitreiken van de echte diploma’s was erg speciaal, Stijn had namelijk zelf bedacht dat hij daar mooi gitaar bij kon spelen, had het voorgesteld aan de muziek-docent die dat natuurlijk super vond, flink geoefend en bij binnenkomst lag z’n gitaar al klaar. Ook z’n gitaarlerares was in de zaal aanwezig, Rhonda is namelijk ook van de voorschoolse en naschoolse opvang. Die heeft het mooi op video vast gelegd. Ik heb zelf voor de verandering me vooral geconcentreerd op genieten en ben niet al te veel bezig geweest met m’n iPhone. Als laatste kreeg iedereen z’n diploma van de principle en gingen ze weer twee aan twee al dansend op “happy” van Pharrell naar buiten. Een rondje door de school rennen en buiten in het zonnetje lekker snacks eten en foto’s maken met teachers en vriendjes voor later.
Dinsdag was nog maar een halve dag, niemand die meer iets deed, alle kinderen moesten hun kastjes en lockers leeg ruimen en natuurlijk had ik weer einde jaars kadootjes geknutseld. Eniek had me wel een beetje geholpen met de
hare, die heeft het knutselgen ook geërfd: Voor Stijn’s teachers had ik van een bon maman pot een graduation hat gemaakt met zwart papier en een gekleurde kwast, in de hoed een boekenbon en in de pot chocolaatjes. Voor Eniek’s leraressen (7 stuks) had ik zelf lavendelbadzout gemaakt (met speciaal zout en lavendelolie, kleurstofje erin om laagjes te creëren), labeltje van internet halen en printen, lintje om het deksel plakken en klaar. Voor de twee leraren was dit natuurlijk een beetje te “vrouwelijk”, dus voor hen hadden we een doorzichtige pot gevuld met snoepjes en daarop de sticker “annoying student remedy”. Kleinigheidje, maar toch altijd leuk om te laten zien dat je hen waardeert!
Nu dus de tijd aangebroken van uitslapen, lekker niets doen, hangen bij het zwembad, totdat ze allebei hun zomeractiviteit gaan doen. Stijn gaat zaterdag al op kamp en Eniek gaat over een dikke week naar Nederland, in haar eentje. Genoeg blog-voer dus om nog even druk aan het typen te blijven…