Monthly Archives: July 2018

Wij zijn de 20%

Na jarenlang vakantie gevierd te hebben in oorden waar en tijden waarop we zo veel mogelijk Nederlanders konden  vermijden (was meer toevallig), nu toch hartje zomervakantie naar DE bestemming waar nog steeds 1 op de vijf Nederlanders naartoe gaat in de zomervakantie: Frankrijk! Al maanden geleden een leuk appartement gehuurd via Diamond Resorts in Mougins, een klein, oud dorpje net ten noorden van Cannes. Al goed nagedacht over hoe we de beruchte zwarte zaterdagen konden vermijden: gewoon op donderdag weg gaan en op woensdag weer terug (13 dagen, niet 6!). Maar omdat 1300km in 1 keer rijden niet echt voelde als rustig op vakantie, ook op heen- en terugweg een tussenstop geboekt. Op woensdag nog een gewone werkdag, pas om half zeven thuis, maar inpakken voor een auto vakantie en nu iedereen z’n eigen tas doet, is een makkie, dus donderdagochtend half negen vertrokken wij naar het  Zuiden: dagbestemming Dijon.

De hele dag geen files die echt de naam file mogen hebben, klein beetje bij Antwerpen, maar daarna richting Luxemburg en door naar Dijon was het “smooth sailing” zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Om de anderhalf/twee uur even stoppen om te tanken, benen te strekken of naar de WC te gaan, als je geen haast hebt, dan kan dat gewoon. En we waren nog vroeg genoeg in Dijon om daar de stad rustig te verkennen: om vier uur al ingecheckt en weer in de benen. Eniek was helemaal verliefd op dit stadje, zoveel mooie oude straatjes en huizen, met een zonnetje erbij is dit autoluwe centrum ook een genot van tourisme. Ons hotel was een oud klooster, ook al zo’n charmant gebouw, op een steenworp van het centrum.

Na een lekker ontbijt onder mooie oude kerkbogen weer in de auto eindbestemming Mougin, aangezien de voorspelde eindtijd voor drie uur was, leek het ons wel kunnen om een kleine detour te maken naar Cluny, het oude kloosterstadje dat mijn vader ons via Facebook had aangeraden als tussenstop. Omrijden was maar een half uur/veertig minuten en dan een uurtje uit de auto om het oude klooster te bekijken, weer zo’n supercharmant oud stadje! Terug in de auto zagen we toch wel het verschil tussen donderdag rijden en vrijdag op de weg zijn, er bouwden zich wat kleine files op, met name rond de grote(re) steden van Macon, Lyon en Valence. Of dit vakantieverkeer was of Fransen die een weekendje naar de kust wilden, maakt niet uit, maar we waren uiteindelijk om kwart over zeven bij ons appartement. Voor de volgende keer: als we echt de files willen vermijden, moeten we gewoon op woensdag weggaan! Maar zo erg als zaterdag was het nog niet, we lazen dat toen alleen al tussen Valence en Orange mensen drie uur in de file hadden gestaan!

Ons appartement deed de mooie recensies echt eer aan: ruim opgezet, veel licht, twee slaapkamers, twee badkamers en goed uitgeruste keuken, balkonnetje op het Westen, en een airco die Amerikaans aanvoelt (erg prettig als het buiten 30+ is). Hier houden we het wel 11 nachten uit! Helaas hadden we net de sluitingstijd van de Carrefour gemist, uitslapen maar, want we konden pas om half negen terecht voor President boter, nutella en lekkere kaas. Baguettes en croissantjes natuurlijk bij de bakker gehaald.

De eerste dag rustig aandoen, niet al te veel ondernemen, naar het oude dorpje lopen (heuvel op!) om daar naar de “VVV” te gaan om informatie over de omgeving te halen. Lekker ouderwets met internet, maar een boekje bladeren geeft toch meteen meer overzicht dan google… Mougins is een superleuk kunstenaarsdorpje, vol met galleries en beelden op straat, autoloze staatjes maken dat het heel gemoedelijk aanvoelt, lekker op een terrasje een koud glas cola drinken, vakantie is begonnen! Zonder de belofte van rustig aan doen te breken, kun je natuurlijk heel best in de omgeving nog wel iets verkennen, dus na de lunch naar een park gereden met een meer vol met waterlelies, beetje einde van het seizoen, maar nog steeds een geweldig gezicht. En ‘s avonds al het leeswerk verzameld in Google Maps om een beetje te zien of mijn “wensenlijstje” wel past in de tijd die we hier hebben zonder dat we alle dagen uren in de auto moeten zitten. Dat geeft een goed beeld en we hebben ons lijstje voor de eerste paar dagen in ieder geval gemaakt, we beginnen lekker dichtbij huis: op zondag naar Antibes.

Routine van bij de bakker twee stokbroden halen voor het ontbijt zit er al in, na het ontbijt naar Antibes, dat nog ouder is dan de meeste mensen weten, een soort Nijmegen gevoel, want in de oudheid woonden hier al mensen (goed, Grieken en geen Romeinen) en heette het Antipolis (geen Noviemagum), omdat het “tegenover” (anti) Nikaia lag (het huidige Nice). De meeste gebouwen die er nu nog staan zijn wel post-middeleeuwen. De auto geparkeerd in het centrum om langs  het water te lopen naar Fort Carre. Zelfs om 10 uur ‘s ochtends is 1 1/2 km lopen al best warm, het flesje water dat we bij ons hadden was alleen op de heenweg naar het Fort al op! In dit mooie 16e eeuwse Fort een rondleiding gekregen, zowel in het Frans (om te oefenen) als in het Engels (makkelijker). Vanaf de bovenste muren hadden we mooi zicht op Antibes en Nice, het was niet super-helder anders hadden we misschien Corsica ook nog kunnen zien liggen (echt niet, 400km, maar 1 van de torens heette wel Corsica, de andere drie Nice, France en Antibes).

Op de terugweg naar het oude centrum een koud drankje genuttigd, we konden er weer tegenaan. Via de oude straatjes gelopen naar kasteel Grimaldi oftewel Picasso Museum, vernoemd naar hem omdat hij in het kasteel een paar maanden z’n atelier had en veel van z’n werken aan het museum had nagelaten. Niet te groot, dus lekker behapbaar en ook leuk om te zien (al kon Picasso’s latere werk onze jeugd niet echt boeien). Een ijsje en een beetje neuzen in de winkeltjes en toen vonden we het wel weer genoeg in de hitte. Late lunch en afkoelen in het appartement, onze krachten wat sparen voor morgen: Île Saint-Honorat.

Juni reisverslag

De maand juni had wel drie werk-reisjes op het programma, als je even vergeet dat het je weg houdt van het thuisfront (dat heeft er toch vaak meer last van dan jij zelf) en er gewoon van geniet, dan zijn dat toch ook de leuke dingen van een internationale baan. In chronologische volgorde: Parijs, Shanghai en Lissabon, klinkt bijna als de titel van een liedje…

Parijs was gebruikelijke locatie vlak bij Opera, hoofdkantoor van Danone, maar dit keer wel met een ander hotel, aangezien er blijkbaar heel veel te doen was in de stad. Ik vind het nooit erg om te lopen, op 20 minuten afstand vlak bij Pigalle. Hotel was oud en een beetje gedateerd, maar het uitzicht vanuit het raam maakte veel goed. Na m’n meeting een dubbel avontuur, samen met m’n baas zou ik vliegen vanaf Charles de Gaulle, maar alle vluchten naar Amsterdam waren gecanceld. We gingen nog steeds met de moto-taxi naar het vliegveld (eerste keer en supergaaf!!! in 40 minuten langs de file zoeven), maar nu op een huurauto op te halen. Na bijna vijf uur rijden werd ik nog voor middernacht thuis afgezet, maar iets later dan de oorspronkelijke thuiskomst van 11 uur.

Mid juni gingen we van maandag t/m donderdag naar Shanghai, 2 1/2 dag meetings op het kantoor daar. Poepie-chique hotel op steenworp afstand van kantoor. Eerste avond authentiek Chinees diner met Amsterdam collega’s vlakbij kantoor en tweede avond met het China team op een dakterras met uitzicht op de skyline. Er is nooit echt tijd om te gaan sightsee-en, maar dit soort foto’s zijn natuurlijk altijd leuk.

En als derde op rij eind juni een conference met 100+ collega’s marktonderzoek bij Danone (over alle verschillende categorien heen) in Cascais, vlak bij Lissabon dus. Beroemd om z’n triathlon locatie, maar voor training was er weinig tijd, als organiserend committee moest ik me vooral focussen op m’n presentaties en alle nieuwe collega’s leren kennen. Het is maar eens per jaar dat we met zo’n grote groep samen zijn, dus kansen moet je grijpen om informeel bij te praten tijdens ontbijt, lunch, diner en alle pauzes. Maar tussendoor en voor het ontbijt nog wel tijd om de omgeving te verkennen, bij aankomst een snelle wandeling naar de kust en voor het ontbijt op dag 2 hardlopen om een blik te kunnen werpen op de karakteristieke strandjes. Er zat ook een golf-baan bij het hotel, dus de volgende keer kan ik Bart gewoon meenemen…

Op dag van vertrek vlogen we pas om 11 uur, dus laatste nacht verhuisd naar een hotel in Lissabon zelf. Grappig hotel, want alles ging via pincodes, er zat dus ook helemaal niemand bij de receptie. Beetje avontuur wel, want de codes van mijn collega en mij waren naar het reisagentschap van Danone gestuurd. Gelukkig reisden we samen met een collega die het prive geboekt had voor meerdere nachten en dus de pincode van de voordeur had; toen konden wij het telefoonnummer bellen dat op het schoolbord in de keuken stond om zo alsnog de pincodes van onze kamers te krijgen. Eind goed al goed en een super-charmant hotelletje met woonkeuken. ‘s Ochtend om 7 uur de stad in om te sightsee-en, hoogtepunten van de stad: de Elevador de Santa Justa – een ijzeren lift uit 1902 die nog steeds werkt en je voor 5 Euro mee naar boven neemt. Adembenemend uitzicht en grote voordeel: je kunt een stuk klimmen overslaan. Ook de Arco de Rua Augusta (triomf-boog) die de stad verbindt met een groot plein (Praco do Commercio) en de 25 April brug (een soort Golden Gate Bridge) waren erg de moeite waard. Voor een paar euro ontbijt gekocht bij zo’n typisch kioskje bij het park en heerlijk op een bankje opgegeten om daarna de koffers op te halen en met Uber naar het vliegveld te gaan.

Voorlopig zijn dit de laatste werk-reisjes weer, volgende keer reizen is lekker prive voor vakantie!

weekendje Hamburg

Al in November ingeschreven en eindelijk was het weekend dan daar. Samen met Alwin mee doen aan de Hamburg Wasser World Triathlon, een van ‘s werelds grootste triathlon events: over twee dagen verspreid bijna 10 duizend sporters. Op zaterdag de sprint afstand en op zondag de OD (olympic distance). Even in de herhaling, een OD bestaat uit 1500m zwemmen, 40km fietsen en 10km hardlopen. Mijn vorige twee triathlon’s waren door een blessure een beetje in het water gevallen (of juist niet in het water natuurlijk), maar a. ik vond m’n voet wel voldoende hersteld en b. Hamburg ging ik natuurlijk never nooit niet missen!

Bart ging met ons mee als persoonlijke verslaglegger en fotograaf en natuurlijk voor de gezelligheid. Op vrijdag lekker op tijd in de auto en om half drie waren Bart en ik al in Hamburg, konden we mooi vast verkennen wat er allemaal te doen was en waar we ons startnummer moesten ophalen. De expo waar je normaal gesproken van alles voor de sport kan kopen viel een beetje tegen, waren niet eens zo heel veel merken/standjes, maar toch altijd leuk om te dromen van zo’n nieuwe fiets van 7000+Euro… Alwin had vanuit Denemarken iets meer file (vakantie) en kwam dus pas tegen half negen aan in het hotel. Gezellig met z’n drietjes pizza gegeten langs de Alster (de grote rivier/het binnenmeer in Hamburg).

Op zaterdag rustig aan gedaan, lekker ontbijtje in het hotel en daarna ons startnummer op gehaald. Superleuk t-shirt hadden ze gemaakt voor dit event, op de achterkant stonden de namen van alle deelnemers, nu kan ik dus sporten met Alwin’s en mijn eigen naam op de rug. Slimme marketing ook, want ze gingen als warme broodjes over de toonbank. De sprint was alvroeg begonnen, dus we konden de “gewone” atleten vast bewonderen en ons vergapen aan de enorme transitiezone: 5000 fietsen kun je alleen maar kwijt als je vier rijen dik zo’n 5-600m lang neerzet! Iedereen z’n eigen gele kistje voor de spullen ernaast, om het toch zo netjes mogelijk te houden. ‘s Middags kon je in een apart stukje Alster het water vast proberen en ik wilde wel voelen hoe koud het was zonder wetsuit. De afweging is altijd: geen wetsuit is sneller in transitie, maar kouder en je hebt ook minder “drijfkracht” om het zwemmen wat lichter te maken. Het water was niet superkoud, maar toch gekozen voor met wetsuit, beetje meer energie-sparend zwemmen (was het idee).

Aan het eind van de middag konden we ook nog de professionals in actie zien, die deden ook de sprint afstanden en op de tribune hadden we mooi zicht op de transitiezone en konden we de race volgen via grote televisieschermen. Echt gigantisch snel zijn de pro’s en het was een geweldig spannende race. Super leuk om een keer van zo dichtbij mee te maken. De dames kwamen begin avond ook nog in actie, maar dan zou het pasta-laden wel erg laat worden, dus toch maar gekozen voor eerst eten. Alwin en ik een lekker bord pasta voor de nodige koolhydraten. Na het eten konden we nog net de finish van de dames zien. In het hotel banden oppompen en alles klaar zetten voor de volgende dag om daarna een onrustige nacht te hebben (toch wel een beetje spannend…).

Op zondag wilden we om kwart over zeven hotel uit gaan, Alwin en ik aten een broodje op hotelkamer en arme Bart moest in z’n eentje ontbijten. Daarna met alle spullen naar de incheck voor transitiezone. Hotel perfect uitgekozen, want net boven de transitiezone, dus niet heel ver lopen. Alles netjes klaarzetten en hangen om hopelijk zo kort mogelijk in transitie te zitten. Wetsuits aan en richting zwemstart lopen met alleen badmuts en brilletje. Daar moesten we nog wel even wachten, maar konden we mooi het startproces bekijken. In waves van 170 man kreeg je eerst een korte warming up en daarna ging je allemaal het water in om te wachten op het startschot. Alwin startte tien minuten voor mij om 8:40, daarna was ik aan de beurt. Vrij minuutjes watertrappen in het water en daarna hup – los! Ook al is het water breed, met zoveel mensen zit je toch gauw op een kluitje en krijg je nogal eens een slag met een arm op je hoofd of een trap van een been. Maar waarschijnlijk heb ik die zelf ook uitgedeeld. Lekker in je zwemritme komen duurt wel even en 1500m is niet weinig. Onder twee bruggen door en dan omkeren tegen de zon in. Laatste bruggetje onderdoor naar de zwem-exit, daar was het een versmalling en werd het dus pas echt druk. Gelukkig stonden er vrijwilligers om je uit het water te helpen. Tijdens het lopen je wetsuit vast tot op je middel uittrekken in de hoop dat het wat tijd scheelt, maar op transitie heb ik nog een hoop te winnen! Je moet ook zo’n 800m-1km lopen voor jeuberhaupt bij je fiets bent! Wetsuit over de stand hangen, sokken aan, fietsschoenen (gaan we volgende keer zonder sokken doen), help om, startnummer om, even wat eten en drinken en dan met de fiets aan de hand transitie uitlopen. Drie rondes van 13.3km fietsten door de stad, alle wegen afgesloten, dus dat is super! Maar 1 echte heuvel in en verder wat vals plat, dus een best snel parcours. Na je derde ronden weer transitie in, fiets ophangen, schoenen wisselen en niet vergeten je helm af te zetten. Eerst al een stuk warmlopen om transitie weer uit te komen (het heeft voor- en nadelen om een plek dicht bij de fietsexit te hebben) en daarna beginnen aan mijn – door blessures en gebrek aan traning – minst goede onderdeel: het lopen. Inmiddels brandde de zon ook al aardig, maar gelukkig hadden ze om de 2.5km een waterstation om wat te drinken. Zo rond de 6km kreeg ik het wel even zwaar, maar gewoon 1 voet voor de andere zetten, de finish zal gehaald worden! Meer strompelend dan elegant hardlopend richting de finish alwaar de presentator me een hart onder riem kwam steken door het publiek te vragen me aan te moedigen en een stukje met me mee te lopen. Misschien ben ik ook nog uitgezonden op de ZDF or ARD, want er stond een grote dikke camera te filmen. Over de finish m’n medaille omgehangen gekregen: 3u10, sneller dan mijn streeftijd van 3u20, dus mag zeker niet klagen. Daarna richting centrale plein om Bart en daarna ook Alwin weer te ontmoeten. Medailles kon je daar laten graveren met je naam en tijd, altijd leuk voor later als je echt geen flauw idee meer hebt hoe je gefinisht bent. Alwin had zijn race ontzettend goed gedaan! Z’n zwemmen weliswaar een stuk langzamer dan ik, maar fietsen ietsje sneller en hardlopen nog net niet twee keer zo snel, haha, hij zoefde over die baan heen en kreeg links en rechts high fives aangeboden. Zeer moe maar voldaan onze spullen ophalen en terug naar het hotel om even te douchen. Koffie, lunch en napraten en toen zat het weekend er al weer op. Alwin en ik zijn al bezig met bedenken wat ons volgende evenement moet gaan worden, ITU tri is zeker een aanrader!

Verhuizing

Nog niet eerder in de geschiedenis van de ABES blog voorgekomen dat ik (bijna) twee hele maanden niet geblogd heb. Geen excuus behalve dan: een week na vakantie gingen we verhuizen, daarna lag de blog er een paar weken uit omdat MijnDomein had besloten de software te veranderen en onze blog daarna onbenaderbaar was. Na een paar e-mail acties heen en weer was de blog wel weer bereikbaar, en de laatste paar weken heb ik geen ander excuus dan “het was te mooi weer om te bloggen” en “ik had het druk met reisjes voor m’n werk”. Het weer zal ik niet langer als excuus gebruiken, want het ziet ernaar uit dat er aan het mooie weer voorlopig geen einde lijkt te komen. De mooiste zomer in tijden! Waarschijnlijk probeert moeder Natuur mij te laten zien dat je echt niet in New Jersey hoeft te wonen voor mooie, warme zomers…

Van alle onderwerpen waar ik over zou kunnen bloggen, zal ik maar chronologisch beginnen met onze verhuizing. Na weken klussen – het merendeel door aannemers en een klein beetje door onszelf – was ons huis af genoeg om erin te gaan: keuken af, vloeren en muren gedaan, verduisterende gordijnen in de slaapkamers en zelfs een vlierinkje op zolder. Eniek had een van haar muren met schoolbordkrijt geverfd en wij de hal mooi blauw, gordijnen zelf opgemeten en opgehangen, phew, het paste precies.

We hadden het Pinkster-weekend geprikt om te gaan verhuizen. Op donderdag werd alles ingepakt, letterlijk dan ook alles behalve onze bedden. We konden nauwelijks meer aan tafel zitten om te eten, wat een prima excuus om buiten de deur te gaan eten. Op vrijdag konden de kinderen gewoon naar school en de verhuizers kwamen niet veel later om de vrachtwagen in te pakken. Nog voor het middaguur al naar het nieuwe huis om daar de eerste lading uit te pakken. Ik hield me bezig met de dozen en Bart ging terug naar het oude huis voor lading nummer twee. Inmiddels hebben we dit zo vaak gedaan, dat de routine erin zit qua keuken uitpakken. Om vier uur waren de verhuizers klaar, zaten alle meubels weer in elkaar en waren we genoeg uitgepakt om te kunnen slapen. Een drie-dagen weekend dozen uitpakken verder en op 1 of 2 dozen was alles klaar, dat was prettig.

Het nieuwe huis voelde al meteen als “ons” huis, zo heerlijk veel licht, mooie houten vloeren en de meubels hebben ook wat meer ruimte om te ademen in de ruimte. Enige puntje dat nog moest: het buitengebeuren. De oprit werd al snel aangelegd, maar daarna duurde het even voor ze ook aan de tuin gingen beginnen. Er zijn ook wat probleempjes met riet dat de gemeente niet goed heeft opgeruimd, maar uiteindelijk zijn we wel vorige week begonnen met het onkruid eruit gooien en af te graven. Hoeveel er nog moet worden afgegraven, daarover beraden zich de experts… Een mooi onderwerp voor een volgende blog dus! Onze eerste appelboom, gekregen van Matthijs en Ineke, staat nu dus even tijdelijk in de voortuin te wachten op z’n echte plekje in de achtertuin…

P.s. voor een nieuw adres, mochten we je vergeten zijn, stuur me even een e-mailtje/sms-je…