van bos naar zee

FullSizeRender (1)Onze tijd in het regenwoud zat er al weer op, om 11 uur zouden we worden opgehaald door onze chauffeur voor deel twee van de
vakantie: Playa Conchal. Afsluiting in stijl, in het restaurant ontbijtbuffet met heerlijk vers fruit en versgeperste sapjes: mango, ananas, watermeloen of sinaasappel (alleen die laatste pers je volgens mij, maar weet niet hoe
je het anders noemt), omeletjes naar wens of gewoon lekker pannenkoeken of wafels. Of gewoon van alles wat, lunchen kunnen we ook meteen overslaan! Koffers inpakken met het geluid van een lekker tropisch buitje door de openstaande deuren, dit groene uitzicht gaan we echt missen!

Chauffeur was zowaar een kwartier te vroeg, heel veel vertellen deed hij niet, want hij had een keelontsteking te pakken. Ach, om ons heen kijkend zagen we ook genoeg: eerste half uur reden we langs het meer omringd door groen door allemaal kleine dorpjes, bergachtig dus flink heen en weer geschud door alle bochten in de weg. Aan de andere kant van het meer veranderde het landschap eigenlijk meteen, we waren nu in het “dry forest”, veel droger dus, wel veel bomen, maar met minder groen en veel zanderiger/stoffiger. Daarna deden we zowaar ook nog een klein stukje snelweg, volgens ons de enige in heel Costa Rica en af was hij ook nog niet, hele stukken moesten we ernaast rijden. Kleine plaspauze in Liberia en daarna was het nog maar een dik uur rijden naar Playa Conchal. De zee zagen we pas op het aller-allerlaatst. We verblijven hier in een typisch toeristisch West-Inn resort. Aangestoken door vrienden die hierbij zweren, proberen we het ook eens uit. Mooiste strand in dit stuk van het land, gigantisch zwembad, entertainment programma voor iedereen, wat wil je nog meer.

We kregen allemaal een armbandje, volwassenen groen, kinderen rood, duurde maar heel even voor ik door had waar het kleurverschil voor was: wij mogen alcohol en de kinderen natuurlijk niet. Voor de rest kun je alles gewoon bestellen bij de bar wat je maar wilt en ook in het restaurant hoef je alleen maar je armbandje te laten zien. Heel handig dus. Bart en mij hadden ze net zo goed ook een rood bandje kunnen geven, want wij zijn meer van de cola light dan van de baco en vallen dus erg uit de toon, om tien uur zitten de meeste volwassen gewoon al aan de cocktail, ach, moet iedereen zelf weten.

IMG_1999Meteen op aankomstdag al meedoen met de activiteiten, bij het activity center hebben ze zoveel activiteiten: knutselen, buitensporten, zwemsporten, danslessen, yoga, spaanse les en natuurlijk ook pingpong, tennis, reuzeschaak, billiard en bordspellen. Eniek en ik gingen naar een workshop sushi maken, vooral kijken en eten, weinig zelf doen, maar toch leuk (en lekker), gaan we thuis ook eens vaker doen! Voor het eten een wandeling over het strand maken, want de zonsondergang in de Pacific die willen we niet missen! Ook met onze neus meteen in de boter gevallen, zagen we niet veel wild in het regenwoud, hier struikel je bijna over de pizotes (de Costa Rica wasberen) en hebben we zowaar een hele groep aapjes gezien, alsook een hele groep leguanen; nu nog een grote toekan en ons wildzoeken kan niet meer stuk. Na het eten was er een show met typisch Costa Ricaanse dansen. Ontzettend leuk om te zien dat ze vooral hun culturele erfgoed laten zien in de dans, koffieboonzakken, visnetten, lasso’s, alles komt voorbij in de meestal snelle dansen. Kleurige rokken die zwieren, een lust voor het oog.

IMG_2006Ontbijten kun je dan weer bij drie verschillende restaurantjes doen, net als lunch en avondeten kun je ook kiezen. Tussendoor vermaken we ons ook. Eerst deden we met z’n vieren een korte fiets-rondleiding door het resort, zelfs om 9 uur lopen de straaltjes zweet je al van de rug. Om 11 uur deden Eniek en ik een origami workshop terwijl Bart en Stijn alvast even de zee uitprobeerden. Na de lunch met z’n vieren IMG_1995lekker op een strandstoel liggen, de kinderen mochten een boogie board lenen bij het hotel en hebben zich uren in de branding vermaakt. Zonnebrand ten spijt hebben ze allebei rode konen nu. Met het hotel transport gaan we straks lekker naar het restaurant om te eten. Dial “0” en ze komen je halen, van alles brengen of beantwoorden je vragen. Toch wel weer decadent, ook al heeft de kamer weer normale proporties voor een hotelkamer en zit de douche gewoon weer in het bad, nergens over nadenken en alles kunnen bestellen wat je wilt, is lekker luxe. Wat we morgen gaan doen? Geen idee nog, snorkelen, kayakken, boogie boarden, lesje spaans? Kan allemaal!